För masshantering av i stort sett allt är Wondr Bot er bästa vän! Nedan följer riktlinjer för hur den kan användas.
OBS! Då denna funktion kan användas på många olika sett kommer vi inte kunna redogöra för allt. Men artikeln innehåller the basics, tips och tricks samt några exempel på basfunktioner som kan vara bra att känna till.
Innehåll:
1. Aktivera/avaktivera Wondr Bot
2. Grundfunktioner
3. Exempel på användning
1. Aktivera/avaktivera Wondr Bot
Klicka på "W" på tangentbordet för att aktivera Wondr Bot.
OBS! Muspekaren får inte ha markerat något fält när ni klickar på W, då dyker den ej upp.
Klicka på "W" igen för att släcka den.
2. Grundfunktioner
För att kunna använda Wondr Bot behöver ni först göra ett urval för vilka objekt som ska hanteras. Objekt kan hämtas från många ställen bland annat från kunder och deltagarlistor. Så gå till det ställe i Wondr ni önskar hantera, se till att filtrera fram det urval som ska hanteras.
Klicka sedan på "W" för att få fram Wondr Bot. När Wondr Bot aktiveras dyker en kryssbar ruta upp vid varje valbart objekt som Wondr Bot kan hantera. Se exempel nedan där Wondr Bot har aktiverats i vyn "Kunder"
Vid varje namn finns en kryssruta som kan markeras. Antingen kryssas separata rutor i var för sig för de objekt som ska hanteras eller så klickar ni i Wondr Bot rutan på "+ Nuv- sökning" då markeras alla objekt i den aktuella sökningen automatiskt.
Klicka sedan på den gröna knappen "Kunder (X st)" (antal beror på hur många objekt som tagits med från filtreringen).
Det går utmärkt att hämta objekt från olika platser. T.ex. går det att kryssa för visa personer i en rapport för att sedan gå vidare till kunder och addera fler personer. Valen är sparade tills ni klickar på "Rensa" i Wondr Bot rutan.
Nästa steg blir att välja handling, nedan vy kommer bli synlig:
Skrolla genom hela listan för att se samtliga alternativ. Har ni särskilda smarta regler som till exempel utfärdar varning eller skickar ut straffavgifter går även de att köra manuellt på detta vis. Då byter ni flik högst upp till "Andra smarta regler". Finns inga sådana regler är det basutbudet under "Handlingar".
Här kan man t.ex. massinboka samtliga markerade profiler, skicka ett mail, lägga till tagg i CRM, blockera samtliga eller skapa ordrar.
Det finns många olika alternativ som ofta leder vidare till ytterligare val. I nästa del kommer vi ge några exempel på hur denna funktion kan användas.
3. Exempel
Boka in flera personer på en aktivitet
1. Gå till kunder eller om de ska bokas in från t.ex. ett formulär till deltagarlistan alt. en rapport. På alla ställen där kundprofiler listas kan ni göra urval
2. Filtrera fram de personer som ska bokas in och markera deras rutor eller klicka på "+ Nuv. sökning" för att välja samtliga
3. Klicka på "W"
4. Välj handlingen "Boka"
5. Klicka på "Välj" för att filtrera fram och välja de aktiviteter som personerna ska bokas in på.
6. Klicka sedan i en eller flera av rutorna nedanför
- Gör bokning även om användaren inte har rättigheter att boka aktivitet - Kryssa i denna ruta om Wondr ska bortse från bokningsrättigheter och boka in samtliga aktiviteter oavsett medlemskap, tillgängliga klipp osv.
- Skicka bokningsbekräftelse - Kryssa i denna ruta om Wondr ska skicka en bokningsbekräftelse för varje aktivitet personen bokas in på.
- Betala om bokning kräver betalning - Kryssa i denna ruta om de ska betala för aktiviteterna (i det fall att betalning krävs), lämna urkryssad så bokas de in utan betalning.
7. Klicka på "Kör"
8. Låt Wondr Bot arbeta klart tills hela stapeln blir grön. Men ni behöver inte stanna på sidan. När Wondr Bot är klar klickar ni på "Rensa" och sedan på "W" för att stänga funktionen.
Skicka e-post till endast en person
1. Filtrera fram kunden i fråga och markera personens ruta eller klicka på "+ Nuv. sökning" om den profilen är den enda i filtreringen
2. Klicka på "W"
3. Välj handlingen "E-post"
4. "Från" och "Till" behöver inte ändras
5. Ange ämnesrad (Ämne)
6. I rutan "Innehåll" skrivs själva mailet (rutan till vänster "Använd Layout" gör att Wondr automatsikt inkluderar "Hej XXX" och "Med vänliga hälsningar XXX", kryssas den rutan inte i behöver dessa fraser anges manuellt)
7. Klicka på "Kör" för att skicka mailet
Tilldela medlemskap på flera medlemmar samtidigt
1. Gå till kunder eller om de ska bokas in från t.ex. ett formulär till deltagarlistan alt. en rapport. På alla ställen där kundprofiler listas kan ni göra urval
2. Filtrera fram de personer som ska bokas in och markera deras rutor eller klicka på "+ Nuv. sökning" för att välja samtliga
3. Klicka på "W"
4. Välj handlingen "Tilldela medlemskap"
5. "Välj medlemskap", ange vilket medlemskap som ska tilldelas
6. "Startdatum", ange vilket datum medlemskapet ska starta. Kan vara idag eller vid ett framtida datum beroende på val
Förskjutning - Om startdatumet ska skjutas fram ett visst antal dagar.
7. "Betala från", ange det datum som medlemskapet ska börja betalas. Samma princip med
8. "Stäng av", ange datum för avslut av medlemskapet
9. Se över kostnader till höger.
10. Klicka på "Kör"
Detta var en introduktion till funktionen Wondr Bot. Det finns som sagt många andra användningsområden som inte lyfts i denna artikel. För mer information och guidning hör av er till Wondr support
Was this article helpful?
That’s Great!
Thank you for your feedback
Sorry! We couldn't be helpful
Thank you for your feedback
Feedback sent
We appreciate your effort and will try to fix the article