OBS: Notera att smarta regler är en tilläggsmodul och om ni är intresserade av att använda denna funktion är ni varmt välkomna att höra av er till oss på Wondrsupport!
I denna artikel visar vi steg-för-steg hur ni skapar en regel som ger medlemmar som bokat sig på pass men inte checkat in en varning (i artikeln Blockera medlemmar efter X antal missade pass visar vi hur ni ställer in så att ett visst antal varningar leder till blockering). Vill ni att kunden ska debiteras vid missat pass ska ni gå till artikeln Automatisk straffavgift vid missat pass
Gå till Inställningar > Smarta regler
Tryck på plusikonen för att lägga till en ny smart regel
Välj utlösare: Första steget är att välja vilken typ av händelse i systemet som kommer att utlösa regeln. Välj alternativet Alla bokningar, inom 24 timmar före eller efter aktiviteten
Nu är det dags att ställa in den smarta regeln.
Börja med att fylla i Namn, i detta exempel har vi valt att döpa regeln till "Missad aktivitet". Till höger finns en kryssruta för att aktivera regeln, kryssa i den så kommer regeln att börja gälla när ni skapat klart
Nästa steg är att välja hur nära inpå aktiviteten regeln ska utlösas. I detta fall väljer vi 2 timmar efter då detta kommer innebära att denna regel aktiveras 2 timmar efter avslutat pass som medlemmen missat
*Det går även att välja olika X antal minuter efter/före pass om ni tycker det fungerar bättre för er
Under filtrering trycker ni först på knappen Lägg till jämförelseStäll in enligt nedan:
I den första rullisten väljer ni Bokning - Status
I den andra rullisten väljer ni =
I den tredje rullisten väljer ni Bokad (inte checkat in)
(Översta rullistan där ni väljer mellan "och" eller "eller" låter ni "och" stå kvar)
Sedan trycker ni återigen på knappen Lägg till jämförelse
I den första rullisten väljer ni Användare - Är icke medlem
I den andra rullisten väljer ni Nej
Sedan trycker ni på knappen Lägg till jämförelselista OBS! Inte jämförelse denna gången!
I den översta rullisten inuti jämförelselistan där det nu står "Och" väljer ni istället "Eller" (se nästa bild för tydligt exempel).
I den första rullisten väljer ni Användare - Varningsantal - Missad aktivitet
I den andra rullisten väljer ni =
I den tredje rullisten skriver ni 0
Sedan trycker ni på knappen Lägg till jämförelse inuti jämförelselistan som ni nyss har skapat
I den första rullisten väljer ni Användare - Varningsantal - Missad aktivitet
I den andra rullisten väljer ni =
I den tredje rullisten skriver ni 1
Den kompletta regeln ska se ut som bilden nedan:
Lägg till en första handling via plustecknet
Välj Ge en varning. För denna handling tillkommer några fler val, ställ in enligt nedan:
Typ av varning: Missad aktivitet
Kommentar: Låt texten stå kvar. När ni sedan går in i kunds profil kommer ni kunna se hur många varningar en kund har och denna text kommer tala om för vilka aktiviteter varje varning gäller
* Vill ni även att kunden ska få meddelande om att de missat en aktivitet kan ni lägga till ännu en Handling som t.ex. e-post eller notis.
OBS! Skapa alltid en ny notis som kan användas för varje särskild regel, läs artikeln Skapa en ny notis för att få en guidning kring hur ni går tillväga.
Lägg sedan till en andra handling via plustecknet
Välj Ändra bokningsstatus. Endast ett val tillkommer för denna handling. Välj ny bokningsstatus
Ny bokningsstatus - Missad
Ställ sedan in Upprepningar
Antal dagar tills denna regel kan köras igen: 1
Föremål: Bokning
Tryck på Skapa
VIKTIGT: Har ni valt att kryssa i rutan Aktiverad så är nu regeln live, tänk på att det kan vara bra att meddela era medlemmar innan en sådan här regel sätts i bruk. Tänk även på att ifall ni har ett pass för till exempel barnpassning kommer även det passet påverkas av regeln och ni kommer behöva anpassa regeln ytterligare för att undvika detta. Vid eventuella frågor kontakta vår support.
Was this article helpful?
That’s Great!
Thank you for your feedback
Sorry! We couldn't be helpful
Thank you for your feedback
Feedback sent
We appreciate your effort and will try to fix the article