Att boka in en medlem på en aktivitet som personal är busenkelt. Det kan antingen göras via schemat eller via personens kundprofil. Nedan kommer vi visa både hur du bokar in via schemat och via kundprofil.
För att boka in en medlem via schemat gå till Schema i huvudmenyn. Välj antingen list- eller veckoschema.
Listschema och veckoschema
1a. I listschemat: Klicka på "Visa" på den aktivitet du vill boka åt kunden.
1b. I veckoschemat: Klicka direkt på aktiviteten.
2. Klicka på plustecknet vid deltagarlistan för att lägga till en befintlig medlem.
3. Sök upp personen och klicka sedan på "Välj" på personens rad.
4. Bekräfta bokningen genom att klicka på "Boka" i rutan som dyker upp. Låt kryssrutan "Skicka bekräftelseavisering" vara ikryssad om det ska gå ut en bokningsbekräftelse, bocka ur den om den inte ska skickas.
Medlemmen är nu inbokad!
"Användaren skulle fått detta fel"
Detta felmeddelande syns i rutan för "Bekräfta bokning" ifall personen som bokas in inte har rättigheter att boka aktiviteten. Kanske har de inget aktivt medlemskap, tidsbegränsningar, uppnått maxantal tillåtna bokningar eller ett medlemskap som saknar bokningsrättigheter. Om detta meddelande dyker upp så kan du som personal fortfarande boka in personen på aktiviteten men de hade inte kunnat göra det på egen hand.
OBS! Om en person bokas in trots att de inte har rättigheter kommer inte aktiviteten att räknas som ett klipp eller ingå i några eventuella gränser som personens andra medlemskap har.
Aktiviteten kostar
Om det finns en kostnad kopplad till aktiviteten kommer alternativen se ut som på bilden nedan. Om kunden bokar själv kommer de alltid behöva betala för aktiviteten men som personal går det att boka in utan kostnad genom att välja "Boka, utan betalning".
Ska kunden betala klicka då på "Boka, skapa order" så skapas en order på det valda datumet på kundens profil och kommer dras från det förvalda betalsättet.
Boka in via kundprofil
Att boka in direkt via kundprofilen är smidigt om en medlem t.ex ska seriebokas på ett antal aktivteter. Här kan du enkelt söka fram exakta aktiviteter mellan två datum.
- Gå till kundens profil via "Kunder" i huvudmenyn.
- Väl inne på kundprofilen skrolla ner till "Bokningar".
- Klicka på plustecknet till höger.
- I sökfältet kan du söka på en aktivitet, sal ,tid, datum, instruktör m.m.
- För att boka in medlemmen klickar du på "Boka" längst till höger på aktivitetens rad.
Skicka bekräftelseavisering vid inbokning
Låt rutan vara ikryssad om det ska gå ut en bokningsbekräftelse till medlemmen (vi rekommenderar att du kryssar ur denna ruta om du seriebokar, blir väldigt många mail för medlemmen annars).
Skicka bekräftelseavisering vid avbokning
Låt rutan vara ikryssad om det ska gå ut en avbokningsbekräftelse till medlemmen (vi rekommenderar att du kryssar ur denna ruta om du serieavbokar, blir väldigt många mail för medlemmen annars).
Boka flytande tid
Kryssa i denna ruta för att få fram alla dina flytande bokningstider för att enkelt kunna boka in på undertyper.
OBS! Att bekräfta bokning fungerar på samma sätt här som i schemat, så för mer info om det läs föregående kapitel i denna artikel.
Boka in en icke-medlem
För att boka in en icke-medlem gå till Schema i huvudmenyn. Välj antingen list- eller veckoschema.
Listschema och veckoschema
1a. I listschemat: Klicka på "Visa" på den aktivitet du vill boka.
1b. I veckoschemat: Klicka direkt på aktiviteten.
2. Klicka på ikonen med en person vid deltagarlistan för att lägga till en icke-medlem.
3. Fyll i namn, efternamn, mail och telefonnummer. (Uppgifterna kommer sparas i rapporten "Prova-på" för uppföljning).
4. Bekräfta bokningen genom att klicka på "Boka" i rutan som dyker upp. Låt kryssrutan "Skicka bekräftelseavisering" vara ikryssad om det ska gå ut en bokningsbekräftelse, bocka ur den om den inte ska skickas.
Icke-medlemmen är nu inbokad!
I deltagarlistan får icke-medlemmen en tydlig tagg som särskiljer dem från medlemmarna. Genom att klicka på namnet i listan kommer du till en förberedd profil som enkelt kan aktiveras om personen vill bli medlem efter passet.
Was this article helpful?
That’s Great!
Thank you for your feedback
Sorry! We couldn't be helpful
Thank you for your feedback
Feedback sent
We appreciate your effort and will try to fix the article