Hantering av digitala Covidbevis (EU)

Modified on Mon, 20 Dec, 2021 at 9:36 AM

Då regeringen ännu inte gett specifika besked kring huruvida Covidbevis kommer att krävas för träningsanläggningar kommer denna artikel och funktion att uppdateras efter hand. Men vi på Wondr vill ändå arbeta proaktivt och har därför redan nu tagit fram en betaversion av en funktion för att hantera digitala Covidbevis om det kravet skulle införas. 

OBS! Om denna funktion aktiveras och kunder kan öppna dörrar på er anläggning kommer de inte kunna göra det förrän Covidbevis finns registrerat på deras profil. Läs mer om detta i del 3, längst ner i denna guide. 



1. Medlemmen skannar själv sitt Covidbevis 
(OBS! Kräver en incheckningsstation kopplad till Wondr)


För att aktivera att era medlemmar måste scanna sitt digitala Covidbevis vid incheckning behöver funktionen först aktiveras och ni behöver ta ställning till huruvida uppgifterna ska sparas eller om passet behöver scannas vid varje tillfälle. 


1. För att aktivera funktionen gå till Inställningar > Covid



2. I funktionen finns tre kryssrutor med olika val. Läs mer om dessa val nedan:




Kräv skanning av EU:s digitala Covidbevis
Kryssa i denna ruta om scanning av digital Covidbevis ska krävas för att få checka in på er anläggning


Spara utgångsdatum för Covidbevis och tillåt kunden ända tills dess
Kryssa i denna ruta om Covidbevisets utgångsdatum ska sparas på kundens profil. Då behöver de inte scanna det varje gång utan kommer att ombedes scanna det på nytt när utgångsdatumet har passerat. 


Ändringsbara datumfält på profilen

Kryssa i denna ruta om personal manuellt ska kunna ange och ändra utgångsdatum för Covidbevis och ange datum för senaste check på kundprofiler. Se kapitel 2.1 för mer info om hur uppgifterna anger manuellt på kundprofilen.

Sekunder som registrerad skanning är giltig
Denna funktion bestämmer hur lång tid det max får gå från det att medlemmen scannar sitt Covidbevis tills det att incheckningen görs i Wondr. Om tiden går ut måste processen göras om. Detta val försvinner om valet "Spara utgångsdatum för Covidbevis och tillåt kunden ända tills dess" kryssas i eftersom att uppgifterna då sparas permanent i systemet. 



3. När valda rutor kryssats i klicka på "Spara" för att verkställa




2. Manuell registrering av Covidbevis 
(OBS! Görs av personal då incheckningsstation saknas)



1. För att aktivera funktionen gå till Inställningar > Covid



2. I funktionen finns tre kryssrutor med olika val. 
Kryssa i rutan "Ändringsbara datumfält på profilen" som på bilden nedan





3. Klicka sedan på "Spara"




2.1 Manuell registrering av Covidbevis



1. För att registrera Covidbevis på en medlem gå till kundens profil



2. Klicka på "Redigera uppgifter"

 



3. Längst ner på sidan återfinns en ruta "Digitalt COVID-bevis (EU)". Ange utgångsdatum och senaste kontrolldatum likt bilden nedan





4. Klicka sedan på "Uppdatera" för att verkställa



3. Dörröppning och incheckning
(OBS! Kräver separat avtal med samarbetspartner för dörrpassage)


Om era medlemmar själva kan öppna dörrar på er anläggning och de checkas in i samband med dörröppning kommer aktiverandet av Covidfunktionen göra att de inte får öppna dörren om de inte har ett registrerat Covidbevis på sin profil. 


Detta gäller som sagt endast om de checkas in i samband med dörröppningen samt att incheckningen görs via Wondr och inte lokalt via en medlemslista. Känner ni er osäkra på er dörrlösning och vill börja arbeta med denna funktion kontakta oss på Wondr innan ni aktiverar något så kan vi stämma av hur det blir med dörröppningen. 


För att kunderna sedan ska kunna öppna dörren måste Covidbeviset finnas på profilen och det registreras antingen via scannner eller manuellt av personal så som det beskrivs ovan i del 1 och


 

Was this article helpful?

That’s Great!

Thank you for your feedback

Sorry! We couldn't be helpful

Thank you for your feedback

Let us know how can we improve this article!

Select at least one of the reasons
CAPTCHA verification is required.

Feedback sent

We appreciate your effort and will try to fix the article